Home-button: wel of niet in de navigatiestructuur?
Wel of geen aparte home-button is een discussie die wij regelmatig voeren bij het ontwerp van een nieuwe website en het samenstellen van een navigatiestructuur.
Het zwaarwegendste argument tegen een aparte home-button is dat het een conventie is om het logo te laten linken naar de homepage. Het argument tegen dat niet alle bezoekers van de website van deze conventie op de hoogte zijn en dat daarnaast dus ook een aparte menukeuze naar de homepage moet verwijzen.
Als we kijken wat grote organisaties in Nederland doen dan krijgen we geen eenduidige antwoord. Bij de banken vinden we bij de ING en de Rabobank geen home-button maar bij de ABN-AMRO wel. Alle rijksoverheidswebsites bevatten als 1e keuze in het hoofdmenu het item ‘home’. De gemeente Amsterdam heeft geen home-button maar ‘home’ is wel het eerste item in het duidelijk aanwezige kruimelpad. De gemeente Den Haag heeft voor een icoon van een huisje gekozen op de 1e positie in het menu.
Heeft het dan misschien met de doelgroep te maken? Hoe grijzer hoe minder internet savvy de doelgroep is, hoe meer aanwijzingen er nodig zijn? Als we naar websites gericht op ouderen kijken zien we ook daar een gedifferentieerd beeld. Het nationaal ouderenfonds biedt geen home-button, de Anbo wel en bij het PCOB heet de home-button ‘PCOB’ en is opvallend vormgegeven. De site van het jeugdjournaal, voor een generatie die zich de wereld voor de iPhone niet herinnert, bevat als eerste item in het (hamburger)menu de keuze home!
Er zijn ook hier dus vele wegen naar Rome. Maar welke is nu de juiste?
Op de verschillende fora is er druk gediscussieerd over dit onderwerp en mijn conclusie is dat er geen eenduidig antwoord is te geven. De beslissing zal per situatie anders uitpakken. Hierbij kun je onder andere de volgende zaken overwegen:
Overwegingen voor een home-button
- neemt de home-page een centrale plaats in het geheel van de website of fungeert deze slechts als landingpage?
- bevat de site een duidelijk kruimelpad met als eerste item ‘home’?
- schat je de doelgroep van je site in als zeer digitaal vaardig of juist niet?
- is er voldoende ruimte binnen het grafisch ontwerp voor een home-button?
- je persoonlijke voorkeur
Persoonlijk neig ik ernaar, indien het antwoord op overweging 1 ‘centrale plaats’ is, om te pleiten voor een home-button maar de trend lijkt om deze steeds vaker weg te laten. De trendanalyse op Google Trends toont geen daling, wel een piek in september 2016, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de home-button op de iPhone 7 😉